Cynthia VandenBor
Een van onze lievelings kunstenaars is zeker Cynthia, die met haar vogelvrouwen, het pop-surrealisme een nieuwe boost heeft gegeven in heel Nederland, en daarbuiten. Zij schept haar “Vogelvrouwen”, die het dierlijke in de mens en de ogenschijnlijke menselijke trekjes in de dieren vertegenwoordigen.
Symboliek.
“De vogelvrouw staat letterlijk tussen twee werelden, de wereld van vrijheid en de wereld van gebondenheid. Een vrouw laat zich liever niet inkaderen”.
Cynthia plaatst haar vogelvrouwen tegen verschillende decors,en zij experimenteert daarbij op geheel eigen wijze, want hoewel het niet direct zichtbaar is, gebruikt ze bij de opzet van haar vogelvrouwen vaak ook spuitbusverf en verfrollers.
Vogelvrouwen.
Cynthia Vandenbor (1973) woont en werkt in Rotterdam. Haar specialiteit is het schilderen van ‘vogelvrouwen’, deze hybriden komen voort uit haar liefde voor sprookjes, sagen en mythen. De vogelvrouwen vertegenwoordigen het dierlijke in de mens en de ogenschijnlijk menselijke trekjes in dieren. Ze boeien de toeschouwer met hun zonderlinge verschijning die toch sensueel, elegant en vrouwelijk is.
Hoge hakken, vrouwelijke elegantie.
Vogelvrouwen zijn altijd afgebeeld op hoog gehakte schoenen en dragen hun veren aan hun vingers, hiermee beelden ze zowel vrouwelijke elegantie als vrouwelijk venijn uit. De vogelvrouw staat letterlijk tussen twee werelden, de wereld van vrijheid en de wereld van gebondenheid. Een vrouw die zich liever niet laat inkaderen.
Vrijheid.
Woorden als bevrijding en vrijheid lopen als een rode draad door Cynthia’s leven, zie hierin ook de symboliek van de vogelvrouw die vrij rondloopt in haar blote billen, de losse donsveertjes en de verige vingers die haar helaas niet kunnen laten vliegen hoe graag ze die vrijheid ook zou willen.
Naast haar beeldende werk is Vandenbor als kunstenaar verbonden aan een Rotterdamse basisschool waar ze sinds 2007 een atelier heeft en verzorgt zij creatieve lessen voor senioren bij Stichting De Moutery in Schiedam