Lyrisch expressionisme in zijn zuiverste vorm. Kijkend naar de schilderij van Gerdine Duijsens zien we onszelf.
Champagneslobberaars
Trefzekere en onthullende inkijkjes in het rijke, lege leven van de partijtijgers en de receptie-verslaafden, de oesterslurpers en champagneslobberaars, de mateloze schransers en de tomeloze drinkers, de dronkenmansbidders en de borrelbabbelaars, de hotemetoten en de nietsnutten, die zij inmiddels in meer dan duizend doeken in al hun onbenulligheid en ijdelheid heeft geportretteerd.
Ontsnappen
Toch zijn het niet alleen maar opgeblazen gebakkenlucht- verkopers die haar kleurige doeken bevolken. Gerdine zet haar figuren in hun onbewaakte ogenblikken met milde spot te kijk als hun kwetsbare en onzekere zelf, wanneer zij, zich onbespied wanend, voor even proberen te ontsnappen uit een wereld waarin status, kennis, protocollen en macht hen gevangen houden.
Lyrisch expressionisme
Lyrisch expressionisme in zijn zuiverste vorm. Kijkend naar de schilderijen van Gerdine Duijsens zien we onszelf. Er is niets aan te doen, een glimlach speelt om onze lippen, een giechel kruipt omhoog langs het middenrif. Daarom willen we haar doeken aan onze muren hebben. Omdat ze ons iets over onszelf vertellen. Omdat ze echt zijn.
- Kunstschilder
“Al een leven lang fan!”